Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Pińczowie ostrzega

Opublikowano: 29 października, 2020

UMOWY NA ODLEGŁÓŚĆ ORAZ POZA LOKALEM

Garnki, pościel, żelazka, roboty kuchenne, odkurzacze, sprzęt medyczny i rehabilitacyjny – to tylko  niektóre z produktów kupowanych podczas tzw. spotkań pokazowych. Liczba takich prezentacji w powiecie stale rośnie, a tym samym coraz większa jest grupa ludzi, którzy czują się oszukani. Na nieuczciwe praktyki najbardziej narażeni są seniorzy – ostrzega rzecznik konsumentów.

Do Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Pińczowie ponownie dociera coraz więcej zgłoszeń dotyczących pokazów i prezentacji, podczas których organizator proponuje zakup różnorodnych produktów. Często reklamuje je jako najlepsze i najskuteczniejsze na rynku. Niestety,  prawda może być inna  nie dość, że niejednokrotnie są one wątpliwej jakości, to do tego ich cena zdecydowanie odbiega od realnej wartości rynkowej.

Sytuacja jest tym bardziej bulwersująca, bowiem w roku ubiegłym Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Pińczowie  wystosował  w ramach kampanii „Poznaj swojego kontrahenta” pod patronatem UOKiK apel do wszystkich instytucji, hoteli, domów weselnych, miejsko – gminnych ośrodków kultury, placówek szkolnych  o skrupulatną ocenę, czy proponowane spotkania pozostają przede wszystkim w zgodzie z charakterem i przeznaczaniem danej placówki, oraz zweryfikowanie czy pokaz odbędzie się z poszanowaniem prawa, w tym praw konsumentów oraz podstawowych zasad etyki.

Niestety w dalszym ciągu pokazy się odbywają na terenie powiatu pińczowskiego.

Mechanizm jest zawsze taki sam: telefon, zaproszenie, gwarancja atrakcyjnego upominku, udział w pokazie, zakup  mało wartościowego towaru za zdecydowanie zawyżoną cenę, wreszcie problemy z odstąpieniem od umowy albo kredyty spłacane przez kilka kolejnych lat.

Jak informuje Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Pińczowie Joanna Chałuda podczas takich spotkań często dochodzi do poważnych nieprawidłowości i naruszeń prawa, przede wszystkim nieuczciwych praktyk rynkowych, manipulacji, których ofiarami padają głownie seniorzy. Wykorzystywanie gorszego stanu zdrowia, spowolnionych reakcji, naturalnej ufności i wiary w dobre intencje handlowców – to najczęstsze sposoby i techniki nieuczciwych sprzedawców. Takie działania są niewątpliwie naganne nie tylko z punktu widzenia etyki, ale też prawa.

Nie dajmy się nabrać, tłumaczmy też seniorom, że prawdziwy cel takich pokazów jest tylko jeden – sprzedaż konkretnych produktów. Udanie się na pokaz czy prezentację prowadzoną poza lokalem przedsiębiorstwa niesie duże ryzyko zawarcia niekorzystnej umowy sprzedaży – ostrzega rzecznik konsumentów. Nierzadko ludzie  dają się przy tej okazji namówić na wysokie kredyty, które później nie tak łatwo spłacić.

Przypominam, że w przypadku podpisania umowy sprzedaży poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość można odstąpić w terminie 14 dni od jej zawarcia.

Co należy wówczas zrobić? Najpierw należy wysłać do sprzedawcy list polecony (najlepiej za potwierdzeniem odbioru) z oświadczeniem  o odstąpieniu od umowy, a kopię jego zachować jako dowód (wzór odstąpienia od umowy do pobrania poniżej).

Następnie w przeciągu 14 dni od dnia, w którym odstąpiliśmy od umowy, powinniśmy  zwrócić sprzedawcy lub osobie przez niego upoważnionej zakupiony pochopnie towar.

Sugerujemy, aby odsyłany towar dodatkowo ubezpieczyć przed jego wysłaniem, aby mieć pewność, że gdyby w czasie transportu wystąpiły jakieś nie przewidziane okoliczności i paczka została uszkodzona, to cała odpowiedzialność spadnie na osobę, która jest nadawcą paczki.
Konsumencie, uważaj na pokazach!
  • Jeśli idziesz na prezentację, pamiętaj, że zazwyczaj jest to pokaz handlowy, mający przekonać Cię do zakupu produktu.
  • Gdy otrzymasz zaproszenie na spotkanie lub bezpłatne badanie, ustal, czy będą na nim oferowane towary lub usługi. Pamiętaj – nie ma nic za darmo!
  • Uważaj na „promocje”, wyjątkowe oferty, gdy sprzedawca mówi ci, że musisz podjąć decyzję w tej chwili, bo okazja się nie powtórzy - nie działaj pod presją czasu.
  • Zastanów się, czy oferta na pewno jest atrakcyjna.
  • Nie udostępniaj nikomu dowodu osobistego.
  • Uważnie czytaj umowy, konsultuj decyzje z kimś bliskim.
  • Nie bierz pożyczki na zakup sprzętu na pokazie, nie zgadzaj się na wizytę w banku ze sprzedawcą.
  • Pamiętaj, że na odstąpienie od umowy zawartej poza lokalem masz 14 dni.
Powiatowy Rzecznik Konsumentów  przypomina również o obowiązku czytania podpisywanych dokumentów, w umowach przedkładanych do podpisu znajdują się ważne informacje a podpisanie umowy bez jej przeczytania może mieć poważne konsekwencje i negatywne skutki dla konsumenta.
Najbezpieczniej więc będzie nie przyjmować zaproszeń na spotkania organizowane w hotelach, lokalach gastronomicznych, czy  domach potencjalnych klientów. Jeśli jednak już pójdziemy i damy się nakłonić na taki zakup, możemy zgłosić się po poradę i pomoc do Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Pińczowie, który codziennie od poniedziałku do piątku w godzinach od 730 do 1130 przyjmuje w budynku Starostwa Powiatowego w Pińczowie przy ul. Zacisze 5, lub telefonicznie (41) 357-60-01.
Powiatowy Rzecznik Konsumentów
/Joanna Chałuda/
menu-circlecross-circle